Acupunctuur: Jouw Weg naar Gezondheid.

Het herstellen van balans in uw lichaam en geest.

Behandelmethoden

Onze behandelmethoden: Meer dan Naalden Alleen.

Acupunctuur:

Acupunctuur is een geneeswijze die haar oorsprong heeft in China. Deze geneeswijze maakt gebruik van het plaatsen van dunne naalden op acupunctuurpunten in het lichaam en zorgt hiermee dat de energie (Qi) in het lichaam weer in balans komt. Door acupunctuur wordt de stroom van Qi beïnvloed en kunnen blokkades hersteld worden. Door een blokkade werkt het zelf herstellende vermogen van het lichaam in mindere mate. Met behulp van acupunctuur wordt deze balans herstelt, de energie kan weer vrij stromen en het lichaam kan zichzelf herstellen van eventuele klachten.

De Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM) benadert de mens en zijn ziekte anders dan de Westerse geneeskunde. Bij de traditionele Chinese geneeskunde staat de zieke centraal en niet de ziekte. Ook richt de Chinese geneeskunde zich op het behouden van de gezondheid en kan ze preventief werken. De acupunctuurnaalden zijn erg dun. De behandeling is, in de meeste gevallen, dan ook niet pijnlijk. Alleen bij het aanprikken van het acupunctuurpunt kan het, op sommige plekken, even gevoelig zijn.

Als de naald is ingebracht kan dit een zwaar of tintelend gevoel geven.

Acupunctuur behandeling van de arm bij acupunctuurpraktijk De Haere in Doornspijk

Cupping:

Bij cupping wordt er gebruik gemaakt van een cup van glas die wordt aangebracht op het huidoppervlak. Door de cup kortstondig aan de onderkant te verwarmen ontstaat een vacuümkracht. Hierdoor worden spieren en huid gevoed (doorbloeding) en ontdaan van afvalstoffen met als gevolg algehele ontspanning. Na een cupping behandeling kan er lokaal een rode plek te zien zijn. Dit is een normaal verschijnsel, welke na enkele dagen zal verdwijnen. Nadat de roodheid is verdwenen zal er verbetering van de symptomen optreden.

Cupping heeft een dieptewerking, het wordt gebruikt om ziektes als griep, kortademigheid en bronchitis te behandelen. Cupping wordt ook toegepast bij schouder- en nekklachten, spanningsklachten, rugpijn, spierpijn, hoofdpijn.

Cupping behandeling rug acupunctuurpraktijk De Haere Doornspijk

Moxa:

Tijdens de acupunctuurbehandeling wordt er vaak gebruik gemaakt van moxa, dit is een staafje van het kruid Artemisia Vulgaris, om de acupunctuurpunten te stimuleren. De moxa heeft een hele fijne warmte en is goed bij chronische pijn, gebrek aan energie, slapeloosheid of gewrichtsproblemen. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een moxa lamp. Deze lamp heeft een mineraalschijf met 33 mineralen die essentieel zijn voor het menselijk lichaam. De lamp produceert een doordringende, zeer aangename ontspannende warmte. Moxa ondersteunt het gehele zenuwstelsel, verhoogt de algehele weerstand, bevordert bloedcirculatie en de aanvoer van zuurstof in de weefsels.

Moxa therapie behandeling acupunctuurpraktijk De Haere in Doornspijk

Gua Sha:

Gua Sha betekent letterlijk ‘schrapen van ziekten door gestagneerde energie’. Er wordt gebruik gemaakt van een speciale steen en olie. Tijdens de behandeling wordt er met de steen over de huid geschraapt, de huid wordt rood waar de blokkades zitten. Door het schrapen worden opgeslagen afvalstoffen verwijderd op plaatsen waar het niet hoort. Er verschijnen ‘verkleuringen’ (sha’s) in de huid variërend van dieprood tot paars. Deze kunnen in kleur variëren van lichtrood naar dieprood. Deze rode vlekken verdwijnen na een aantal dagen weer. Gua Sha werkt goed bij klachten en/of ziekte, maar ook preventief! Een Gua Sha behandeling wordt vaak gecombineerd met acupunctuur.

Gua Sha is geschikt voor pijnklachten, nek- en schouderklachten, hoofdpijn, migraine, algemene rugklachten, RSI, frozen schoulder en nog veel meer.

Neem contact met mij op als u hier meer vragen over heeft.

Gua Sha behandeling rug acupunctuurpraktijk De Haere in Doornspijk

"Acupunctuur kan ook heel goed preventief worden ingezet, bijvoorbeeld bij hooikoorts, dan is het veel effectiever om voor het seizoen te beginnen met de behandeling. Klachten komen dan vaak niet of zijn veel minder aanwezig."

Denise de Nie